keskiviikko 14. elokuuta 2013

Matonkuteista virkattu kori kissalle tai koiralle

Huomasin blogini tiedoista, että blogista oli etsitty matonkuteista virkattua koria kissalle. Satuin tekemään sellaisen noin vuosi sitten, joten laitanpa jonkinlaista ohjetta tulemaan, jos joku sitä kaipaa.
Työ on täysin itse sovellettu ja tehdessä muotoutunut, joten varsinaista ohjetta minulla ei tähän ole enkä saanut ihan tarkkaan tuosta työstä laskettua silmukkamääriä ja lisäyksiä, mutta pohjaa kannattaa tehdä niin, että tekee enemmän tai vähemmän lisäyksiä mikäli näyttää että pohja menee kieroon. Sitten kun pohja on tarpeeksi suuri, niin lopetetaan lisäysten tekeminen ja reunat alkavat nousemaan ylöspäin.

Tarvikkeet: matonkudetta koosta riippuen n. 1,5-2 kg, virkkuukoukku koko 8-10 käsialan mukaan
Virkataan spiraalina ja tehdään lisäykset soikion molempien päätyjen uloimmissa kulmissa.
1. krs Virkkaa aloitusketjuun 10 ketjusilmukkaa
2. krs Virkkaa ketjun ympäri 24 ks (ketjun päätyihin 2 ks samaan)
3.-8. krs Virkkaa spiraalina ja lisää jokaisella kierroksella yhteensä 6 ks
9.-13. krs Virkkaa spiraalina ja lisää jokaisella kierroksella yhteensä 8 ks
14.-19. krs Virkkaa ks jokaiseen silmukkaan (n. 100 silmukkaa/kierros)
20.-26. krs Virkkaa edestakaisin ks niin, että eteen keskelle jää 10 silmukan kokoinen aukko
27. krs Kierrä reunat piilosilmukoin
Matonkude ei meinaa pitää reunoja pystyssä ja minulla on jäänyt vaiheeseen se, millä nuo reunat saisi hyvin tuettua. Luultavasti tulen laittamaan sisäreunoihin pahvin, joka on päällystetty kankaalla.
Toivottavasti tästä jonkinlaisesta ohjeenpoikasesta on jollekulle apua.

2 kommenttia:

  1. Kissathan nauttivat kaikista vähänkin pehmeistä paikoista jossa nukkua ;)

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa ♥